Informasjon om foreningen

Generelt

Norsk Forening for Psykodrama ble stiftet i 1985. I 2005 skiftet foreningen navn til Norsk Forening for Psykodrama, Sosiometri og Gruppepsykoterapi (NFPSG). I 2012 ble navnet endret til Psykodramaforeningen i Norge. Foreningen skal være et interesseorgan for psykodramatikere i Norge. Fra 1999 har vi hatt kollektivt medlemsskap i Norsk Forbund for Psykoterapi (NFP). NFP meldte sine medlemmer inn i Virke i 2012, som er en hovedorganisasjon, og høringsinstans for stortingsmeldinger med mer. NFP er også representert i den europeiske paraplyorganisasjonen European Association for Psychotherapy (EAP).

Medlemskategorier

• Hovedmedlemmer har stemmerett på årsmøtet, normalt egen ansvarsforsikring og fri veiledning i etiske/juridiske saker. Dette kommer i tillegg til rettighetene støttemedlemmer har. Hovedmedlemsskap forutsetter godkjent psykodramautdanning på minimum ledernivå (ref. TBD). Pris pr år kr 800,-. Av dette går kr 250,- til vår paraplyorganisasjon NFP (Norsk Forbund for Psykoterapi) og kr 150,- til Virke. I tillegg kommer kr. 360,- i ansvarsforsikring (for reservasjon mot forsikring, kontakt medlemsservice). Medlemsskap for pensjonister har en pris pr år på kr 350,-.
  • Støttemedlemmer har observatørrett på årsmøtet. De får avslag i pris på arrangementer og får informasjon om foreningens arbeid, aktiviteter, sammenkomster etc. Støttemedlemsskap kan tegnes av psykodramastudenter og alle andre med interesse for metoden. Pris pr år kr. 350,-
  • Hovedforfall på Medlemskontigenten er 15.mars hvert år. Innmelding?

PiNs formål

• Skape et faglig forum for å gi inspirasjon og spre kunnskap om psykodramateori og metode
  • Sette standard for utdanning og trening i selvstendig utøvelse av psykodrama som sikrer høy kvalitet
  • Ivareta fagetiske spørsmål i forbindelse med utøvelse av metoden