Metoden og utdanningen

Psykodrama

Metoden psykodrama benyttes innenfor flere og flere områder - selvutvikling, terapi, veiledning, coaching, rolleutvikling, kommunikasjonstrening, undervisning, teater og organisasjons-/lederutvikling. Psykodrama er en kreativ metode som gjennom handling tar sikte på å løse opp i fysiske- og psykiske spenninger og frigjøre krerativitet. I psykodramagrupper kan du som deltaker få anledning til å arbeide med mellommenneskelige relasjoner og indre konflikter ved å spille ut situasjoner og roller fra eget liv - også drømmer og fremtidsplaner. Dette skjer under ledelse av en psykodramaleder/-regissør/-terapeut og som oftest i en gruppe, men metoden kan med fordel også brukes i individuelle konsultasjoner (monodrama) eller parterapi. Gjennom enkle, men effektive teknikker er hensikten å vinne ny innsikt og dermed kunne ta mer ansvar for egen livssituasjon. Psykodrama egner seg for alle som er interessert i å utvikle seg.

Psykiateren og filosofen Jacob Lev Moreno skapte psykodrama i Wien i begynnelsen av 1920-årene. Han var inspirert av bl.a. gresk teater, barns spontane rollelek og eksistensiell filosofi. På 1930-tallet førte han idéene videre til USA, hvor han først etablerte en psykiatrisk klinikk og senere opprettet en systematisk utdanning i Psykodrama og Sosiometri (gruppekartlegging). Moreno var den som lanserte begrepet gruppepsykoterapi. Psykodrama er på sterk fremmarsj i Norge og metoden er utbredt over hele Amerika (Nord og Sør), Australia, Europa og i den tredje verden.

Utdanning

NFPSG har fagkrav som ligger på nivå med The Nordic Board of Examiners og anerkjenner utdanning og sertifisering på fire internasjonale nivåer.

Psykodramaassistent - vanligvis 2 år
Psykodramaleder - vanligvis 3 år utover assistentnivå, dvs. til sammen 5 år
Psykodramaregissør/-terapeut C.P - vanligvis 2 år utover ledernivå, dvs. til sammen 7 år
T.E.P (Trainer, Educator and Practitioner) - gis etter spesielle kriterier og lengde på erfaring, vanligvis minimum 10 år til sammen.

Godkjent psykodramautdanning i Norge pr 2009 tilbys ved følgende læresteder: